Bukvar digitalnog marketinga.

mp0

Povećana prodaja za dvadeset tri hiljade posto zahvaljujući YouTube kampanji!

Ovo je poučan tekst za sve ljude iz sveta muzike i filma koji se boje Interneta i piraterije. Umesto da mašete okolo nekakvim papirima o autorskim pravima i zalažete se za zatvaranje Interneta, pametnije vam je da se uklopite u sistem i da ga maksimalno iskoristite za svoje potrebe. Evo jednog sjajnog primera kako su to uradili Monti Pajtonovci.

mp0

Recimo da ste poznati muzičar ili režiser, i gledate svakog dana kako armija ljudi putem Interneta besplatno “konzumira” vašu umetnost. Šta možete da uradite? Pa, možete da zovete svog advokata, da pokušate da zatvorite ceo Internet, da vodite medijsku kampanju protiv Interneta itd. Od svega toga imaćete samo bes vaših fanova koji će tek tada iz inata da bojkotuju vašu umetnost.

Napretku ne treba opirati, već se treba u njega uklopiti i iskoristiti ga za svoje ciljeve. Pametni ljudi ovo su oduvek znali, a gde ćete pametnije i duhovitije ljude od čuvene ekipe Letećeg cirkusa Monti Pajtona. “These chaps” su godinama gledali kako ljudi širom sveta seckaju i uploaduju najčuvenije isečke iz njihovih serijala na YouTube, a onda, umesto da pozovu svoje advokate da poskidaju ove klipove kao što to rade neki drugi umetnici koji ne poznaju Internet marketing, uradili su nešto sasvim drugačije.

Napravili su svoj posebni YouTube kanal, i lansirali kampanju u kojoj su najavili ostatku sveta da od sada više ne moraju da gledaju klipove očajnog kvaliteta slike koje ljudi skidaju sa starih VHS traka… Sada su oni, samo za svoje fanove, poskidali visokokvalitetne klipove direktno sa originalnih Monti Pajton izdanja i postavili ih na YouTube, da ljudi mogu slobodno da ih gledaju. Drugim rečima, piratizovali su sami sebe, uklopili su se u talas Interneta, i čak su otvorili diskusiju na kojoj ljudi mogu da im šalju predloge za klipove koje bi želeli da okače sledeće.

Rezultat?

Povećana prodaja Monti Pajton serijala za 23.000 procenata. Nedugo nakon lansiranja kampanje, na Amazon.com Monti Pajton se našao na drugom mestu na listi bestselera u kategoriji “Movies & TV”, sve ovo čak 25 godina nakon što je snimljen ceo serijal.

Pogledajte ovde promo klip u kome su najavili kampanju:

 

Kako ne treba raditi?

Nedavno se desio ekstremno loš primer. Svi znamo za “meme” fenomen sa Hitlerom i poplavom YouTube klipova iz filma “Hitlerovi poslednji dani” koje prave korisnici, i u kojima on komentariše razne pojave – lansiranje novog iPhone-a, izlivanje nafte u zalivu, dodelu MTV nagrada, sve što je aktuelno. Pre pojave ovog fenomena, za film “Hitlerovi poslednji dani” znala je šačica zaljubljenika u istoriju 20. veka. Nakon pojave ovog fenomena, apsolutno svako je pogledao ili makar poželeo da pogleda ceo film (uključujući i mene).

hitler

I onda se desilo samoubistvo. Kompanija Constantin Film koja drži autorska prava za film, pokrenula je parnicu protiv YouTube-a i izdala nalog da se poskidaju svi ovi klipovi. Neki od njih su imali na desetine miliona pregleda. Zvaničnik kompanije izjavio je da ovo rade da bi “zaštitili autore filma”.

Zaštitili od čega?? Od toga da se o njihovom filmu priča više nego ikad? Da nije možda njihov film počeo manje da se prodaje otkako se pojavio ovaj “Hitler talas”??

Nik Daglas, jedan od eksperata za viralni marketing iz kompanije Urlesque nazvao je ovo “najgorim poslovnim potezom u istoriji filmske produkcije”. I slažem se potpuno. Očigledno, čak i u 2010 godini, u nekim stolicama u kojima se donose odluke, sede ljudi koji se boje tehnologije, ne poznaju Internet kao medij, i imaju potpuno pogrešnu percepciju realnosti.

Dakle, dragi umetnici, muzičari, režiseri… umesto da zovete svoje advokate i da besno proučavate zakon o autorskim pravima, fokusirajte tu energiju u drugom pravcu. Da li se vaši filmovi, muzika, masovno bespravno skidaju putem Interneta? Da? Sjajno! To znači da ste ljudima zanimljivi. Zato sedite i dobro razmislite kako sve to možete da iskoristite. Napravite sajt na kome može da se zvanično downloaduje vaša muzika i dajte ljudima kao bonus nešto što neće dobiti ako to skinu sa torenta. Učinite da se onaj ko kupi vaše delo oseća kao neko privilegovan, a ne kao običan smrtnik koji ga je skinuo ilegalno. Dajte im vašu fotografiju sa potpisom, pristup vašem VIP forumu gde odgovarate na njihova pitanja, bilo šta što će ljudima dati motivaciju da kupe vaše delo umesto da ga skidaju ilegalno. Angažujte nekog ko će učiniti da vaš sajt bude prvi na Google-u kada neko traži da skine vaše pesme. Mogućnosti su neograničene, a vi ste umetnik i imate kreativnost da smislite šta ćete uraditi.

Naučite kompletan digitalni marketing od mene na Masterboxu

Najbolji način da naučite digitalni marketing je na platformi Masterbox, gde se nalaze svi moji kursevi.

Na Masterboxu ima jedno 100 puta više materijala nego ovde, učite direktno od mene na zabavan i kreativan način. Preko 5000 ljudi je do sada prošlo kroz te kurseve. Imate i podršku u Fejsbuk grupi u kojoj odgovaram na sva pitanja.

Pogledajte detalje i prijavite se ovde.

Vidimo se na kursevima!

 

9 Responses

  1. Right on point.
    Odavno sam shvatio da je “ilegalno deljenje fajlova”
    u stvari odgovor “nas” korisnika na postojeću potražnju (naravno svi žele sve, odmah, i uglavnom za džabe).
    Mislim da se kompanije (content providers) uopšte nisu
    adaptirali na nove uslove na netu, već preko sudova i
    parnica pokušavaju na neku foru “da vrate vreme unazad i da svi zaboravimo da možemo da skinemo šta god za džabe…”

    Evo mog rada koji nudi i rešenje za ovaj problem
    (jer, neki će priznati,neki neće, ali nije fer da autori
    ne dobijaju ništa… Jednostavno nije zdravo za tržište…)
    Rešenje: http://www.scribd.com/doc/33968760/Digital-Pirates
    (moj rad)

    i originalni dokument rešenja (Voluntary Collective Licensing): http://www.eff.org/files/eff-a-better-way-forward.pdf

  2. Produkcijske kuće su postale poput škrtica iz Kir Janje ili Tvrdice. Sede na svojim novcima, kukaju što ih piratizuju i ne žele da se promene. Pri tom, umetniku treba od 6 do 18 meseci da naplati svoj autorska prava, jer kuće namerno zadržavaju novac kako bi ućarili nešto od kamate.

    Njihova kratkovidost počinje sa idejom da albume na internetu prodaju po punoj ceni, kao da ste kupili cd. iTunes je doneo promenu jer je omogućio prodaju pojedinačnih pesama, ali i albuma po nižoj ceni.

    Koliko je cela stvar smešna govori i činjenica da se za onlajn pirateriju godišnje naplate veće kazne nego za ekološke nesreće. Jednoj ženi je naplaćeno 80.000$ po pesmi koju je skinula, ukupno 1,9 miliona $ za 24 pesme. Mislim da ona nikad više neće otići na koncert Linkin Park-a. Najstršnija vest je da Lajmvajer(LimeWire) mora da plati milijardu dolara zbog deljenja muzike, dok će BP za svoju naftnu mrlju platiti svega 75 miliona. Mislite li da će umetnici primiti i jedan cent od te milijarde?

    Postoji istraživanje koje dokazuje da skidanje muzike ne umanjuje prodaju cd-ova, već, šta više, pomaže prodaju bestselera. Naime, fanovi, makar imali celu kolekciju na HDD-u, želeće i da poseduju CD, jer ima fotografije, tekstove pesama i imaju osećaj da pomažu bend koji vole.

    Kratkovidost se nastavlja i ovih dana. Već godinu – dve je popularno skidati serije sa neta. Nagledali se ljudi serija ko nikad u životu. E sad, te serije uglavnom i mogu da se gledaju onlajn ako ste iz SAD. I tu su svi na gubitku – gledaoci zbog lošeg kvaliteta, produkcijske kuće na prihodu od prodaje, tv kuće na prihodu od reklama. Ali, osvrnimo se na produkcijske kuće, kao one koje najviše zarađuju na serijama. Gledalac iz Srbije, koji ode na sajt ABC-a da gleda Očajne Domaćice, to ne može. On neće biti 45 minuta izložen reklama (uglavnom globalnih brendova koji i ovde posluju), skinuće seriju, i neće biti zainteresovan da gleda na RTS-u kad se bude emitovala. Pošto će zainteresovanost biti manja, i interes RTS-a da se emituje biće manja, jer će i prihod od reklama biti manji.

    Sa druge strane, autori imaju interes da njihov rad dopre što većeg broja ljudi i primeri poput Redioheda (Radiohead) ili Perl Džema (Pear Jam) pokazuju da se može fino zaraditi i van ustaljenih kanala prodaje.

  3. Dobar članak, naročito mi se dopada što se daje dobar i loš primer.
    U domaćoj produkciji, za mene pozitivno iznenađenje- Aleksandra Kovač je nedavno svoj spot s klincima iz škole pevanja pustila prvo na – Fejsbuku.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

mp0

Povećana prodaja za dvadeset tri hiljade posto zahvaljujući YouTube kampanji!

Naučite kompletan digitalni marketing od mene na Masterboxu

Najbolji način da naučite digitalni marketing je na platformi Masterbox, gde se nalaze svi moji kursevi.

Na Masterboxu ima jedno 100 puta više materijala nego ovde, učite direktno od mene na zabavan i kreativan način. Preko 5000 ljudi je do sada prošlo kroz te kurseve. Imate i podršku u Fejsbuk grupi u kojoj odgovaram na sva pitanja.

Pogledajte detalje i prijavite se ovde.

Vidimo se na kursevima!

 

9 Responses

  1. Right on point.
    Odavno sam shvatio da je “ilegalno deljenje fajlova”
    u stvari odgovor “nas” korisnika na postojeću potražnju (naravno svi žele sve, odmah, i uglavnom za džabe).
    Mislim da se kompanije (content providers) uopšte nisu
    adaptirali na nove uslove na netu, već preko sudova i
    parnica pokušavaju na neku foru “da vrate vreme unazad i da svi zaboravimo da možemo da skinemo šta god za džabe…”

    Evo mog rada koji nudi i rešenje za ovaj problem
    (jer, neki će priznati,neki neće, ali nije fer da autori
    ne dobijaju ništa… Jednostavno nije zdravo za tržište…)
    Rešenje: http://www.scribd.com/doc/33968760/Digital-Pirates
    (moj rad)

    i originalni dokument rešenja (Voluntary Collective Licensing): http://www.eff.org/files/eff-a-better-way-forward.pdf

  2. Produkcijske kuće su postale poput škrtica iz Kir Janje ili Tvrdice. Sede na svojim novcima, kukaju što ih piratizuju i ne žele da se promene. Pri tom, umetniku treba od 6 do 18 meseci da naplati svoj autorska prava, jer kuće namerno zadržavaju novac kako bi ućarili nešto od kamate.

    Njihova kratkovidost počinje sa idejom da albume na internetu prodaju po punoj ceni, kao da ste kupili cd. iTunes je doneo promenu jer je omogućio prodaju pojedinačnih pesama, ali i albuma po nižoj ceni.

    Koliko je cela stvar smešna govori i činjenica da se za onlajn pirateriju godišnje naplate veće kazne nego za ekološke nesreće. Jednoj ženi je naplaćeno 80.000$ po pesmi koju je skinula, ukupno 1,9 miliona $ za 24 pesme. Mislim da ona nikad više neće otići na koncert Linkin Park-a. Najstršnija vest je da Lajmvajer(LimeWire) mora da plati milijardu dolara zbog deljenja muzike, dok će BP za svoju naftnu mrlju platiti svega 75 miliona. Mislite li da će umetnici primiti i jedan cent od te milijarde?

    Postoji istraživanje koje dokazuje da skidanje muzike ne umanjuje prodaju cd-ova, već, šta više, pomaže prodaju bestselera. Naime, fanovi, makar imali celu kolekciju na HDD-u, želeće i da poseduju CD, jer ima fotografije, tekstove pesama i imaju osećaj da pomažu bend koji vole.

    Kratkovidost se nastavlja i ovih dana. Već godinu – dve je popularno skidati serije sa neta. Nagledali se ljudi serija ko nikad u životu. E sad, te serije uglavnom i mogu da se gledaju onlajn ako ste iz SAD. I tu su svi na gubitku – gledaoci zbog lošeg kvaliteta, produkcijske kuće na prihodu od prodaje, tv kuće na prihodu od reklama. Ali, osvrnimo se na produkcijske kuće, kao one koje najviše zarađuju na serijama. Gledalac iz Srbije, koji ode na sajt ABC-a da gleda Očajne Domaćice, to ne može. On neće biti 45 minuta izložen reklama (uglavnom globalnih brendova koji i ovde posluju), skinuće seriju, i neće biti zainteresovan da gleda na RTS-u kad se bude emitovala. Pošto će zainteresovanost biti manja, i interes RTS-a da se emituje biće manja, jer će i prihod od reklama biti manji.

    Sa druge strane, autori imaju interes da njihov rad dopre što većeg broja ljudi i primeri poput Redioheda (Radiohead) ili Perl Džema (Pear Jam) pokazuju da se može fino zaraditi i van ustaljenih kanala prodaje.

  3. Dobar članak, naročito mi se dopada što se daje dobar i loš primer.
    U domaćoj produkciji, za mene pozitivno iznenađenje- Aleksandra Kovač je nedavno svoj spot s klincima iz škole pevanja pustila prvo na – Fejsbuku.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *